Sov gott!



Det här med sömn är ju ett hett ämne för oss småbarnsföräldrar. Mitt första år som mamma kan nog bäst beskrivas som trött, tröttare, tröttast (och alldeles underbart, såklart).
Men på något underligt sätt så överlever man, fast det ibland hänt att det känns som att det faktiskt är möjligt att somna stående med bebisen i famnen.

Jag vet inte vad som är mest knäckande, att aldrig få sova sammanhängande mer än max 2,5 timme, eller att tvingas behöva kliva upp kl 05 med en snorig, klarvaken bambino när sängen känns som allra varmast och skönast.
Klassikern är ju när bebisen vägrar att sova någon annanstans än i en rullande vagn (obs viktigt, stillastående vagn = vild och galen bebis, rulla för tusan!) eller möjligen i en bärsele dig gåendes med en jätteful gungande gångstil (obs viktigt, stillastående mamma = vild och galen bebis).

En tröst är ju att det blir bättre. Vips så är den lilla bebisen en fjunig tonåring som tvärt om bara vill sova.
Själv började jag nästan grina när jag tänkte på att jag inte skulle få sova förrän Wille var tonåring. Jag plöjde bok efter bok om barn och barns sömn och vi har testat alla möjliga goda råd och knep för att få honom att sova.

Men faktiskt så blir det bättre, lite lite bättre hela tiden. Bebistiden flyger förbi och helt plötsligt har man en liten kille som faktiskt sover ganska bra om nätterna. Och själv är man en mamma som inte är fullt lika trött längre. 
Tänk att lite sömn kan göra så mycket. ♥

Om barns sömnbehov, saxat från netdoktor.se
Spädbarn: 16-19 timmar/dygn
3 månader: 13-15 timmar/dygn
6-12 månader: 12-14 timmar/dygn
1-3-åringar: 10-12 timmar/dygn <------- måste visa Wille detta, han har nog inte läst...
Förskolebarn: 12-14 timmar/dygn
Skolbarn: 10 timmar/dygn

Kommentarer
Postat av: Sofia - Mamma till Levi

Visst är det jobbigt när man inte får sova? Allt blir lättare om man bara får bra nätter! Nu äntligen börjar vi komma in i bra sömnrutiner här. Peppar peppar. Men det känns ju bra att något får funka bra för oss :-)

Sv: Okej, visst saknar man det?! Har du planer på att börja rida igen? Eller skaffa häst i framtiden?

Tack det samma!!

2010-03-02 @ 08:27:07
URL: http://sofiahivall.blogg.se/
Postat av: Karin

Man kan ju bli knäpp av att inte få sova. Nu har jag börjat jobba och min man är föräldraledig så då får jag sova. Hur skönt som helst.



Hoppas ni får till er sömn snart.



Tack för fin blogg!

2010-03-03 @ 19:18:11
URL: http://hemochliv.blogg.se/
bloglovin

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0